Strategische Coba

Toen eind 2010 ‘Strategie met ballen’ het licht zag wist ik nog niet waar het allemaal toe zou leiden. Mijn plan was met de methode bedrijven te gaan helpen met hun bestemming en een koers daar naartoe. Om mensen in de gelegenheid te stellen eerst eens kennis te laten maken met ’Strategie met ballen’ heb ik toen een workshop gemaakt. De workshop was direct een succes. Niet zozeer vanwege de kennismaak-functie maar om een andere reden.

kit

In het begin bestond het deelnemersveld uit allerlei verschillende mensen. Ondernemers, starters, werkzoekenden en andere nieuwsgierigen. En een groot percentage van deze deelnemers begon de methode op zichzelf te betrekken. In plaats van een strategie te maken voor hun bedrijf of loopbaan begonnen mensen een strategie te maken voor zichzelf. En de workshop maakte dat mogelijk. Iets waar ik nog nooit over nagedacht had. Een strategie voor jezelf?

Het gedachtengoed van ‘Strategie met ballen’ is: ‘Iets doen… voor een ander… waar die ander wat aan heeft’. Als je dan een strategie maakt voor jezelf hoe zit het dan met die ander? De deelnemers aan de workshop waren echter al een stap verder. Een werkzoekende vertelde dat zij voorheen solliciteerde op banen waarvan zij dacht daar een goede kans op te maken. Echter het balletje ‘Ooit’ in de methode (deze staat voor dromen) had haar het inzicht gegeven dat het vooral een baan moet zijn die in haar dromen past én waarbij zij van waarde kan zijn voor een ander. Een soortgelijk verhaal vertelde ook een ondernemer. De koers van zijn onderneming begon af te wijken van ‘zijn’ koers. Het ging goed met zijn onderneming maar het ding begon af te wijken van het plaatje in zijn dromen. Na tientallen workshops was het wel duidelijk. Een strategie maken voor een individu is net zo relevant als een strategie maken voor een onderneming, loopbaan, project of welk vraagstuk dan ook.

In 2015 diende zich een nieuw fenomeen aan. Een aantal mensen wilde niet alleen een strategie, ze wilden ook leren om ze zelf te kunnen maken. Om die reden startte ik in 2016 het partner-programma en Coba de Wit was een van de vroegboekers. Ze zat de hele dag achter de computer om mooie dingen voor anderen te maken. Maar die anderen (veelal ondernemers) hadden zelden hun bestemming en koers goed op orde. Dat is als een navigatie-systeem maken voor mensen die niet weten waar ze naartoe willen.  Je gaat je dan na een tijdje afvragen; Waarom? En verder was Coba ook het alsmaar binnen zitten, achter dat beeldscherm, helemaal beu. Ze wilde het roer omgooien. Een nieuwe bestemming met een frisse route. Anderen beter kunnen helpen. En vooral veel naar buiten. Het bos in. Wandelen.

coba_Ga.jpg

Coba de Wit

Het partner-programma is een partner-programma omdat we partners zijn. We werken samen. Zo ook Coba en ik. We zijn samen aan het werk gegaan. We hebben dingen bedacht, gemaakt, geprobeerd, aangepast, weggegooid, opnieuw uitgevonden en opnieuw geprobeerd. En toen was het even stil.

Even dacht ik dat Coba verdwaald was. Aan het wandelen zonder bestemming. Echter…

aanbod_uitzicht

Jij en je Business

Ineens was daar het berichtje. “Hoi Theo, kijk eens wat ik gemaakt heb!” Vol trots presenteerde ze haar nieuwe website.
Haar nieuwe onderneming heet Gå. Dat is Zweeds voor wandelen. Het thema is: Op weg naar je bestemming. Punt Nu. Snel lees ik door de tekst. Ik begin stukjes te herkennen en begin weer opnieuw met lezen. Krijg nou wat! Ik lees het nog een keer opnieuw. Coba heeft het ook door. De bestemming en route van zowel de onderneming als de ondernemer zelf dienen in harmonie te kunnen bestaan. Tussen de strategie van de onderneming én die van de ondernemer als mens moeten een verband zitten. Het hoofd en het hart moeten samen dezelfde kant op willen. Zoiets als Yin en Yang. Denk ik.

Coba heeft op basis van de methode ‘Strategie met ballen’ een dag-sessie ontwikkeld. Strategieën maken in het bos. Balans zoeken en aanbrengen door met de ondernemer te wandelen. Strategisch Wandelen, zeg maar. En intussen bouwt ze verder aan haar dienstverlening. Coba heeft haar bestemming gevonden en volgt nu een niet te stoppen route!

Wat Coba ontwikkeld heeft overtreft mijn stoutste dromen. Ik ben enorm trots op onze samenwerking en wat Coba daarmee gedaan heeft. En ze is niet de enige. De groep Gekwalificeerde Partners bestaat inmiddels uit bijna 20 mensen. En allemaal doen ze, net als Coba, onvoorstelbaar mooie dingen met – of op basis van – de methode ‘Strategie met ballen’. Dingen die ik zelf nooit had kunnen doen.

En nu snel naar de website van Coba! :-)

 

Advertisements
This entry was posted in Blog, NL, strategie and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s