De Altruïstische Strategie

Our vision is: ‘To be the Top Performing and Most Admired Refinery in Asia’.

En de daarbij horende geformuleerde missie luidt:
To continuously deliver shareholder value by:
• Manufacturing and supplying oil products and services that satisfy the needs of our customers
• Constantly achieving operational excellence
• Conducting our business in a safe, environmentally sustainable and economically optimum manner
• Employing a diverse, innovative and results-oriented team motivated to deliver excellence

Aldus Shell (bron: [http://src.shell.com/about-src/vision.html])

Als je een dergelijk visie en missie plat slaat staat er zoiets als:
Onze visie: Wij gaan de beste zijn
Onze missie: Onze aandeelhouders tevreden houden (op welke manier dan ook)

Men schrijft maar wat op. Veelal met sociaal hapklare bewoordingen en citaten uit vage business-boeken.

Visie betekent zien. Een visie is wat jij ziet en hoe jij dat interpreteert. Bijvoorbeeld: ‘Het wordt steeds moeilijker en duurder om olie te vinden en te winnen. Het gaat echter nog even duren voordat we helemaal zonder kunnen.’

Een missie is wat je voor ogen hebt met die visie. Als een visie een toekomstige negatieve situatie zou betekenen dan is het wenselijk dat een missie een tegenwerkende kracht vertegenwoordigd en dus die negatieve situatie doet voorkomen. Als een visie een toekomstige positieve situatie zou betekenen dan is het wenselijk dat een missie een meewerkende kracht vertegenwoordigd.

In dit geval is een voorbeeld van een missie: Wij gaan er alles aan doen om zoveel mogelijk energie uit elke druppel olie te kunnen halen.
Of: Wij gaan er alles aan doen om de laatste druppel olie te vinden.
Of: Wij gaan dit of dat doen zodat we (markt) in de toekomst niet afhankelijk zijn van olie.
Er zijn heel veel missies te formuleren in relatie met die ene visie.

De meeste voorkomende strategie is De Egoïstische Strategie. Daarbij is de visie gebaseerd op ‘in de spiegel kijken’, is de markt iedereen die te ver- of misleiden is en is de missie ten gunste van zichzelf en/of de financierder.

Een strategie kent – volgens de methode ’Strategie met ballen’ – een bestemming en een route. En die bestemming bestaat uit drie componenten. Een visie, een markt en een missie.
De methode ‘Strategie met ballen’ waarborgt – mits goed toegepast – altijd Een Altruïstische Strategie. Een onbaatzuchtige strategie. Omdat daarbij de visie gebaseerd wordt op ‘het kijken naar de wereld’, de markt de ander is en de missie ten gunste van die ander is.
Een Altruïstische Strategie is een strategie zonder eigenbelang. Omdat je eigenbelang geen doel is maar een gevolg. Een gevolg van goed doen voor een ander.

Het gedachtegoed van de methode ‘Strategie met ballen’ is “Iets doen (missie)… voor een ander (markt)… waar die ander wat aan heeft (visie)”

– The Business Supporter –

Advertisements
This entry was posted in Blog, NL, strategie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to De Altruïstische Strategie

  1. Jan vd Knaap says:

    Uitstekende blog! Helder en duidelijk.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s